دسته بندی مشتریان و خلق ارزش برای هر دسته و ارائه خدمات اختصاصی
امروز سرویس دهی به قدری پیچیده شده است،نمی توان به همه مشتریان یک سطح خدمات را پیشنهاد کرد، و باید بعد از شناسایی و دسته بندی مشتریان به هر دسته از مشتریان یک خدمت خاص را ارائه کرد !
مثلا می توانید در مدتی که مشتری در انتظار خدمات و محصولات است ، نظر او را جویا شوید ، البته به خود این نوع نظر سنجی هم باید توجه کرد ، به عنوان مثال یک گروه ممکن است که نوشتن دستی را زجر آور بداند و دسته دیگر استفاده از گوشی هوشمند و مثلا کار با اینستاگرام را بلد نباشد
به خاطر دارم که یک شرکت فقط به دلیل این که نمی خواست خود را با مشتری منطبق کند ، مشتری را از دست داد، چندسال پیش که استفاده از ایمیل خیلی رواج نداشت، یک شرکت برای درخواست پروپوزال می گفت که برای ما اطلاعات را ایمیل کنید ، حال آنکه مشتری درخواست برای ارسال فکس داشت !
خدمات شخصی سازی شده، باید برای مشتریان تعریف شود
مشتری ها حساس شده اند و باید از آنها سوال بپرسید، مشتریان خود را درک کنید
نت فلکس با سیستم هایی نظیر نظرسنجی و ارتباط تعاملی با مشتریان ارتباط برقرار می کند




اگر مشتری خود را نشناسید نمی توانید برای مشتری برنامه ریزی کنید، استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان به شما کمک می کند تا تحلیل بهتری از مشتری داشته باشید و در ضمن وقتی مشتریان می بینند که شما به آنها توجه می کنید و برای شما مهم هستند هم موجب وفادار سازی و هم همکاری با برند می شود
متاسفانه دیدگاه سنتی بازار هنوز هم در عمق بازار ایران ریشه دارد و نتوانسته ایم درک کنیم که مشتری یعنی همه چیز کسب و کارکالاها خدمات برای رضایت مشتری است و نه در آمد ما باید مشتریان ارزشمند سازمان را شناسایی کرد و با آنها ارتباط برقرار کرد
یکی از کارکردهای سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برندسازی برای سازمان و شرکت شماست، برند در واقع درک مشتری از سازمان است و اگرچه خود سی آر ام هم بخشی از هویت سازمان است ولی ارتباط شخصی سازی شده کمک می کند که مشتری برند شما و تفاوت های برند شما با دیگر برند ها را درک کند
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری از چند طریق می تواند هزینه های سازمان شما را کاهش دهد، اولین کارکرد آن حفظ مشتریان است، هزینه حفظ مشتری از جذب مشتری جدید بسیار کمتر است، کارکرد بعدی تبدیل مشتری به مشتری وفادار است و این که مشتری خود مبلغ کالا و خدمات شما شود، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری از طریق شناختی که به شما می دهد و هم چنین خودکار سازی خدمات پشتیبانی، هزینه های شرکت شما را کاهش می دهد










